Interviu Cari Tibor

Î: Cum a luat nastere proiectul "Muzica Teatrului"?

C.T: Primul concert a fost chiar dupa premiera spectacolului "Hamlet" pentru care am scris muzica la Timisoara, in regia lui Victor Ioan Frunza, si avand foarte multa muzica in afara spectacolului, ne gandeam sa le cantam si pe acelea. Muzica in teatru de obicei se uita o data ce s-a terminat spectacolul, nu mai exista. Si imi parea foarte rau, pentru ca fiecare artist isi iubeste munca lui si are dorinta de a se exprima si de a pastra ce a creat. In sensul acesta m-am gandit sa le cantam in concerte. Si chiar daca nu se mai canta in spectacol, muzica ramane in concert.Dupa aceea ne-am gandit sa-l dezvoltam intr-un proiect care putea fi promovat mai bine si atunci ne-am gandit la numele acesta - "Muzica Teatrului". Si de atunci am avut foarte multe concerte in tara si chiar si la Budapesta!

 

Î: Cum a reactionat publicul la aceasta inovatie?

C.T: Toteaduna a reactionat foarte bine! Pentru noi a fost o bucurie! Mai ales pentru cei care au vazut candva acest spectacol si chiar daca nu au vazut, au devenit curiosi. Cei care vazusera spectacolul, s-au bucurat ca au putut recunoaste piesele. De mule ori erau intr-o alta varianta, pentru ca eu adaptez de obicei piesele in functie de interpreti, de posibilitati, de spatiu, fiecare concert e diferit, are o alta atmosfera!

 

Î: Crezi ca ar fi necesara in viitor o specializare pentru tinerii de la Conservator, pe muzica de teatru?

C.T: Cred ca ar trebui sa existe macar un modul sau un curs, pentru ca este un stil diferit. Se lucreaza complet diferit! Se lucreaza la comanda. Compozitorii de obicei selecteaza dupa inspiratie - pot sta un an si sa scrie o singura piesa, depinde de dispozitie. de starea lui. Ai la dispozitie doua luni, ai o data limita pana la care trebuie sa termini, sa faci, sa creezi linia muzicala a spectacolului, sa scrii piesela, sa orchestrezi, sa ii inveti pe actori sa interpreteze. Trebuie sa te incadrezi. Aici trebuie sa stii tehnica, modul de a lucra. Daca nu ai experienta in acest sens, nu te poti descurca. Eu am avut noroc ca am putut lucra cu un regizor foarte bun, Victor Ioan Frunza, datorita cui am invatat ce inseamna muzica teatrului. A avut rabdare cu mine, mi-a aratat tehnica si asta a fost un lucru foarte bun pentru mine. In ultimii zece ani de cand fac muzica de teatru, am reusit sa compun pentru peste cincizeci de spectacole.

 

Î: Ai foarte multe premii pentru ceea ce ai facut in teatru, dar te gandesti sa te implici mai mult in viitor si in lumea filmului?

C.T: Eu sper! Adevarul este ca sunt foarte atras de muzica de film. Imi place foarte mult! Foarta multa lume mi-a spus ca muzica mea ar fi potrivita pentru film, ceea ce fac eu este foarte filmic. M-as bucura foarte mult daca as reusi sa ma lansez si in partea asta. Deja am lucrat la cateva filme de scurt-metraj si mai am proiecte asemanatoare. Visul meu este sa scriu muzica pentru lung metraje, insa. Sunt convins ca pot sa fac muzica si pentru film!

 

Î: Ce imi poti spune despre spectacolul de maine seara - "Dar cu pianistul cine danseaza"?

C.T: Spectacolul este foarte special pentru mine, fiind foarte special de ceea ce am facut pana acum. Si eu sunt un personaj in spectacol si cant cincizeci de minute in continuu, ceea ce foarte rar s-a intamplat si mai ales ca fiind singurul, este si foarte provocator. Trebuie ca mentin spectatorul sa fie interesat de ceea ce aude si in acelasi timp sa ii ajut si pe ceilalti interpreti. Pentru mine a fost o mare bucurie si o placere sa lucrez la acest spectacol?

 

Î: Ce parere ai despre festivalul IPIFF? Niste ganduri pe care le-ai putea impartasi.

C.T: E prima data cand particip la un festival de film, pana acum eram implicat mai mult in lumea teatrului. E o noutate pentru mine - o noutate foarte placuta. Ma simt onorat ca am fost invitat aici, mai ales ca imi doream demult sa cunosc lumea filmului mai indeaproape A fost un loc si o ocazie buna pentru a face acest lucru. Si in plus ma bucur ca a fost apreciat ceea ce fac. Am simtit reactiile publicului pozitive fata de spectacolul din deschidere si de concertul de aseara.

 

Realizat de Bianca Pană.