Roșia Montană - Memoria de piatră

warning: Parameter 2 to ad_flash_adapi() expected to be a reference, value given in /home/ipiff/public_html/2010/includes/module.inc on line 483.

Eseul cinematografic Memoria de Piatră este un film foarte poetic și diafan despre memorie și amintire. Iosif Demian, director de imagine al filmului Nunta de piatră regizat de Mircea Veroiu revine în locul filmării de odinioară, în Roșia Montană, pentru a realiza un film al filmului. Prin comentariile autoreferențiale în care reflectează îndelung și chinuit asupra posibilității sau imposibilității acestui demers, filmul devine chiar un metafilm, un film al filmului filmului. Este oricum nu atât un film despre Nunta de piatră, ci un film al căutărilor, al scufundării în propriul trecut, al recuperării unei memorii. Filmul apelează și la o tehnică destul de specială de filmare. Camera pare că se insinuează ca un soi de fluid pe ulițele și printre casele abandonate din Roșia Montană, se furișează, se scurge, se prelinge, se topește. Prin evanescența imaginilor și prin siluetele care dispar sau se difuzează unele in altele, ideea trecerii timpului, a inconsistenței oricărui prezent și a dezintegrării în timp a amintirilor sunt susținute și la nivel formal. E discutabil dacă filmul lui Demian este numai un memento, un omagiu și un recviem totodată, al Nunții de piatră, sau dacă se afirmă totuși autonom, ca film de sine stătător. El vorbește până la urmă, nu doar despre filmul și oamenii care au fost odată, ci despre însuși procesul anevoios al rememorării și regăsirii, despre legătura inseparabilă dintre memorie, spațiu și timp.

Daniela Duca

parteneri