Publicul vorbește - Interviu cu Adriana Papp

warning: Parameter 2 to ad_flash_adapi() expected to be a reference, value given in /home/ipiff/public_html/2010/includes/module.inc on line 483.

Adriana Papp este directorul cinematografului Cityplex Constanța și un mare fan al noului val de regizori din România. Își iubește locul de muncă (și cum să nu-l iubești, cînd este un cinema?) , dar mai mult decît orice iubește filmele, iar IPIFF, din fericire, exact cu asta se ocupă.


Î: Reprezentați singurul cinematograf din Constanța funcțional în momentul de față. Faptul că sunteți de 3 ani alături de IPIFF a însemnat pentru noi un progres remarcabil în ceea ce privește contactul cu publicul festivalului. Cum ați descrie această colaborare?
Adriana Papp: Din păcate, anul acesta festivalul este mult mai scurt, dar mult mai condensat. Mi-aș fi dorit să fie putin mai lung, pentru că atunci ar fi rulat mai multe filme, cu teme mai variate. De asemenea, anii precedenți au fost puțin mai bogați în premiere. La IPIFF 5 filmele străine au fost mai puține. Ceea ce am constatat și mă bucură foarte mult este faptul că foarte mulți tineri sunt interesați de IPIFF. Anul acesta, premiera de la gală a fost extraordinară. Am văzut și eu ultimul film al domnului Gabrea și mi-a plăcut foarte mult.

Î: Gala de deschidere IPIFF 5 a avut o formă atipică, marcând începuturile artei dramatice și cinematografice prin întoarcerea în sala de teatru și prin fuziunea de tehnici. Ce a însemnat pentru dumneavoastră această gală?
Adriana Papp: Spectacolul a fost extraordinar, studenții foarte talentați. Chiar m-a marcat, pentru că m-am simțit foarte bine. Viziunea lor a fost nouă pentru mine, n-am mai văzut spectacole atât de avangardiste și noi, constănțenii, avem destul de rar ocazia să vedem spectacole făcute după ultimele experimente ale studenților. Eu iubesc filmul dincolo de meseria mea și asta m-a dus cu gândul la faptul că acum, în anul 2010, noi, operatorii, suntem la răscruce de drumuri în ceea ce privește tehnica de proiectare a filmelor. În România s-a trecut deja la proiectarea filmelor pe proiectoare digitale, iar filmele tradiționale pe peliculă de 35 sau 70 de mm pierd teren din ce în ce mai mult. În lume totuși, și mai ales în America, cinematografele care proiectează pe film au devenit o raritate și este din ce în ce mai la modă ca publicul să le frecventeze. Oamenii se întorc la sala de cinema unde se aude acel minunat zumzet al proiectorului care învârte filmul. Mă mai întrebi și altceva? (Râde)

Î: IPIFF este un concept original, care crește și se maturizează cu trecerea fiecărui an. La evoluția sa contribuiți și dumneavoastră. Cu ce găsiți această ediție diferită de cele anterioare?
Adriana Papp: Mi-ai pus o întrebare dificilă, pentru că eu doar am pus spațiul la dispoziție, nu m-am implicat deloc în ceea ce privește bucătăria internă a organizării festivalului. Echipa principală vine din București, cu foarte puțin timp înainte, se lovesc de diverse probleme de logistică, organizatorice, dar care, vorbesc din punctul de vedere al publicului, s-au văzut mai mult în primii ani. Anul acesta au apărut lucruri noi, inovatoare, și mi s-a părut că totul decurge perfect. Am mers în sala de cinema și am văzut oameni interesați, dornici să afle programul și să vadă cât mai multe filme.


Î: Orașul Constanța nu are neapărat un specific în domeniul cinematografic, însă IPIFF și-a găsit un cămin aici, la malul mării. Considerați că publicul apreciază acest festival și, mai presus de asta, îi înțelege importanța?
Adriana Papp (zâmbește): Te contrazic. Constanța a avut un cinematograf foarte mare, cinematograful Republica, care funcționa pe vremuri cu sălile pline și grădinile de vară din Mamaia, Eforie Nord, Eforie Sud…Este regretabil că nu mai sunt dar după părerea mea, constănțenilor le plac filmele. Este marea, ei visează, filmele înseamnă cetatea viselor. Eu sunt foarte fericită că există o efervescență în viața orașului și m-aș bucura să existe un mediu concurențial, în care să găsim o provocare.

Î: IPIFF este cunoscut pentru sprijinul oferit tinerilor cineaști. Scurtmetrajele studenților de la școlile de film rulează chiar acum la Cityplex Constanța. Aveți încredere în viitoarea generație de regizori români?
Adriana Papp: O, da! Noi suntem salvați de tânăra generație. Premiile pe care le-au luat tinerii regizori ne onorează pe toți iar pe mine personal m-au emoționat și am plans și eu alături de ei. Tinerii sunt interesați. sunt talentați, sunt critici, observă mult mai multe lucruri și mult mai subtile. Chiar și aici, la Constanța, există festivalul Filmmic, cu teme generoase, dificile, iar liceenii își iau rolul în serios și au fost într-o competiție foarte mare, demonstrând simț critic și social. Eu am mare încredere în ei.

Î: Au trecut 5 ani de la începutul IPIFF. Cum vedeți festivalul peste alți 5 ani?
Adriana Papp: Festivalul, ca orice eveniment, are nevoie de fonduri să se dezvolte și să crească. Dacă vorbim doar la nivel spiritual și ca impresii, suntem plini de voință. Din păcate ne lovim de chestiunile pragmatice, de bani. Nu pot previziona nimic, chiar acum nici despre țara noastră, din punct de vedere economic, nu poți să previzionezi nimic. Cred ca festivalul este în mâini bune, este organizat de oameni minunați, talentați, care pun mult suflet. Cel puțin din acest punct de vedere viitorul este luminos pentru IPIFF.

 

Diana Țățârcă
 

parteneri