A patra oară în juriu la IPIFF - interviu cu Gheorghe Bălășoiu

warning: Parameter 2 to ad_flash_adapi() expected to be a reference, value given in /home/ipiff/public_html/2010/includes/module.inc on line 483.

La această a cincea ediție a IPIFF ne aflăm din nou alături de domnul professor Gheorge Bălășoiu, prezent pentru a patra oară în juriul acestui festival.

Cum considerați filmele de anul acesta. Putem vorbi de un current în cadrul competiției școlilor de film la IPIFF5?
Practic urmăresc evoluția filmului în general și al școlilor de film dat fiind faptul că sunt professor la UNATC si a creeațiilor studenților la facultățile de profil. Evoluție , este un cuvânt mult prea important, evident in fiecare an ies studenți mai bine sau mai prost pregătiți. În artă nu există o masură matematică așa că nu putem vorbi de evoluție. Edițiile sunt inegale si diferențele stau la latitudinea juriului. Anul acesta a fost o prezență internațională destul de densă la acest festival, foarte interesantă fiind școala de animație din Germania care ne-a impresionat extrem de mult cu ideile lor. Am propus ca la gală de închidere să fie prezentate câteva dintre ele și o spun nefiind surprins practic că pachetul prezentat de UNATC, este de-o foarte bună calitate, își va primi partea leului.

Practic, ați anticipat o întrebare vorbindu-mi despre școlile de film din Germania, vedeți vreo diferență între școlile de film de la noi și cele străine ?
Dacă noi luăm atâtea premii în competițiile internaționale înseamnă că există o diferență, înseamnă că școlile de film de la noi sunt mai bune . Școala noastră are deja o tradiție și probabil trecem printr-o perioadă de grație a tinerilor care îsi facultăți de teatru și film, e un moment pentru români în care astrele s-au aliniat favorabil să aiba creație

Care sunt criteriile de evaluare ale filmelor și care este criteriul pe care vă axați, criteriul cel mai de preț?
La un moment dat eu am fost evaluator expert in evaluarea lucrărilor de artă plastică, eram evaluator de arte plastice juridic pe probleme de artă, la care în instanță eu am răspuns la întrebarea cum stiți că acest tablou valorează o aceasta sumă de bani că sunt niște criterii de evaluare tehnic , dimensiunea tabloului, tehnica folosită că e in ulei sau acuarelă, suportul dacă este pe carton sau pe pânză cum și valoarea dimensiunii. Cel mai valoros tablou din cadrul Patrimoniului Național al României se numește Omul cu tichie albastră care are ca dimensiuni cinci pe șapte centimetri.
Fiind prezent pentru a patra oară în juriul acestui festival vreau să știu dacă există o colaborare în cadrul juriului, dacă formați o echipă ?
Noi suntem personalități distincte, avem criterii distincte de apreciere fără discuție noi ajungem sa negociem un film, el fiind valoros dintr-un punct de vedere, pentru celălalt fiind valoros din alt punct de vedere întrun final ajungând la un numitor comun adică nu mergem pe sistemul de vot încercând sa scoatem din experiența noastră ce este mai bun calitativ, artistic fiind o muncă destul de dificilă deoarece anul trecut și anul acesta a venit o mare cantitate de filme, noi încercând sa le vizionăm pe toate fiind un lucru foarte obositor.
Festivalul este unul foarte dens, cum ați afirmat având un conținut foarte bogat el durează puțin și în competiție sunt destul de multe filme. Cum v-a influențat acest lucru ?
Ediția din acest an este una foarte densă iar una dintre școlile foarte interesante este productia Universității Babeș Bolyai din Cluj care au trimis niște filme extrem de interesante se dovedește că acolo a fost depusă o muncă foarte serioasă. Nu pot să deconspir dar sunt convins prin faptul că a fost decis în unanimitate în juriu că unul din aceste filme va pleca cu un premiu important.

Ați pomenit de competițtia de scurt-metraj a filmului de animație, aveți o afinitate pentru acest gen?
Eu fiind scenograf am în palmares un număr important de filme de lung metraj, în general scenografii nu lucreaza la filme de scurt-metraj sau animații plus că am și o deformatie profesională fiind profesor de scenografie pentru scurt-metrajele studentilor, fiind pasionat de tot ceea ce ține de vizual, arte plastice, pictură, sculptură, arhitectură, grafică și terminând cu filmul de lung metraj.

Vă mulțumesc pentru timpul acordat și vă doresc vizionare plăcută pe durata festivalului.
Și eu vă mulțumesc.
 

parteneri