Felicia înainte de toate

warning: Parameter 2 to ad_flash_adapi() expected to be a reference, value given in /home/ipiff/public_html/2010/includes/module.inc on line 483.

Felicia înainte de toate este un debut la puterea a treia. Ozana Oancea (Felicia) debutează ca actriță de film, Răzvan Rădulescu ca regizor, iar Melissa de Raaf ca scenarist și regizor. Cu o mizanscenă lucrată în mare detaliu și cu un scenariu desăvârșit, Felicia înainte de toate își merită locul în topul filmelor românești din acest an. Deși Felicia... este filmul său de debut, Răzvan Rădulescu nu este o revelație recentă pentru filmul românesc. Coscenarist la numeroase din filmele lui Cristi Puiu și Radu Muntean, Răzvan Rădulescu este deja o valoare consacrată a filmului românesc, iar debutul său ca regizor nu face decât să-i desăvârșească statutul.

Redarea autentică a relațiilor sociale și interumane și măiestria realismului netrucat sunt punctele forte și temeiurile succesului filmului românesc de astăzi. Felicia înainte de toate  promite să depășească chiar granițele acestor mize. Filmul lui Răzvan Rădulescunu face doar să înfățișeze subtil și autentic realități, ci izbutește să tematizeze complex și să dea conflictului familial, aparent generic, adâncimea unei drame personale. Dovedește că are, nu doar capacitatea de a construi tipuri și neajunsuri și metehne sociale cu care suntem atât de familiarizați, ci și de a individualiza personajele, construindu-le unicitatea.

Felicia trăiește de 19 ani în Olanda și își vizitează cu regularitate conștiincioasă părinții din România. Filmul urmărește întreaga desfășurarea unei zile, în care Felicia se pregătește să părăsească casa părinților săi din București. Neseriozitatea surorii sale, cicălelile mamei, nostalgiile afectuoase și molcome ale tatălui său, precum și traficul incalculabil din București se aliază întâmplător și comit nefericirea ca Felicia să piardă avionul. Ingrijorată că nu va ajunge la timp în Olanda pentru a-și lua băiețelul din tabără și agasată de intervențiile perpetue, anxioase și insistente ale mamei sale, Felicia este pe punctul unei căderi nervoase.  Ozana Oancea o întruchipează desăvârșit pe Felicia. Amestecând variate registre, trecând succesiv de la iritabilitate la afecțiune, de la furie la ispășire, dar purtând permanent pe chip o foarte adâncă tristețe, Felicia este un personaj cu multe straturi și subtilități. Filmul excelează de altfel în subtilitate psihologică, întreține contradicțiile și ambivalențele personajelor și ne face grea sarcina de a solidariza exclusiv cu unul sau cu altul.

Fiecare scenă pare minuțios lucrată și chibzuită, iar cadrele lungi și insistente reușesc să   valorifice asta pe deplin. Ne dau prilejul observării mai atente a cromaticii cadrelor, a fundalurilor scenic semnificative și a subtilelor schimbări de expresie de pe chipul personajelor. Filmul reușește să construiască o densitate remarcabilă, dar furnizată răbdător în porții mici și repetitive. Relația dintre Felicia și mama sa fierbe încă de la început, dar dă în clocot abia spre final, atunci când reproșurile și frustrările până atunci temperate ale Feliciei izbucnesc vulcanic. Scena este probabil un punct de inflexiune al poveștii, care reușește înainte de toate să dea o profunzime nebănuită și un contur individual acelei drame, pe care riscam altfel să o considerăm o versiune tipizată a unui foarte familiar conflict dintre mamă și fiica.

Daniela Duca

parteneri