Afis IPIFF 2008

Media Desk la IPIFF

Reportaj
Media Desk la IPIFF – INTALNIREA CU PRODUCATORII INDEPENDENTI DE FILM


Programul european MEDIA  îi sprijina pe cineastii din 32 de tari sa obtina finantare pentru realizarea si distributia in intreaga lume a productiilor audiovizuale. In perioada 2007-2013, programul pune la dispozitia industriei audiovizuale europene un buget de 755 milioane euro.

In cadrul intalnirii cu producatorii independenti de film de la IPIFF 2008, Valentina Miu, head of MEDIA Desk Romania, a incercat (si a reusit!) sa prezinte o imagine de ansamblu a oportunitatilor de finantare oferite de Programul MEDIA (2007-2013) tuturor producatorilor independenti, romani si europeni.

Alaturi de Dinu Tanase (moderator), s-au aflat  Ion Bucheru, Mircea Florian, Mihai Gheorghiu, Vivi Dragan, doar cativa dintre participantii la o intalnire interesanta si mai ales, “altfel” decat acele scortoase intalniri de birou cu care sunt deja obisnuiti producatorii. De la isotrisiri ale vremurilor apuse – cenzura comunista, greutatile pe care producatorii si realizatorii filmelor le aveau de trecut, satisfactiile pe care le-au trait vazandu-si filmele in cinematografe – si pana la idei noi pentru o noua generatie de cineasti, toate acestea s-au desfasurat sub “umbrela” primitoare a programului Media Desk.

Ion Bucheru a atins o coarda sensibila cu intrebarea: “cati dintre dramaturgi, cati dintre oamenii de film sunt alaturi de producatori in misiunea lor de a strange fonduri, de a realiza devizul filmului si de a fi practic motorul filmului? Nu salariati, pentru ca nu mai sunt vremurile alea, cu institutii-mamut in care toata lumea facea ceva care trebuia facut, nu din pasiune. Ci pur si simplu, oameni care vor sa contribuie la dramaturgie, la dialoguri, sa se arunce in valtoarea realizarii unui film si sa-si aduca propria contributie la munca si chinul unui producator. Climatul cultural, politic, economic ofera toate posibilitatile pentru afirmarea noii generatii.  As vrea sa felicit UPFAR, aceasta uniune care incepe sa aiba o functie d einstitutie, lucru foarte important pentru ca multe lucruri inca nu sunt rezolvate, filmul este o industrie si trebuie sa avem o institutie care sa faca ceea ce uniunea producatorilor a demarat cu succes! Felicitari!”

Dinu Tanase, presedintele UPFAR, a multumit cordial, mentionand ca “ intr-adevar, sintetizand putin, climatul de atunci era unul de frica, de teama continua, de partea celor care-si asumau proiectul, iar de partea noastra era de inversunare si ambitie, trebuia sa muncim, sa facem, sa gasim solutii, cai de a putea sta cu fruntea sus la sfarsit, atunci cand filmul era gata. Acum, in prezent, climatul este unul de mare nesiguranta, dar de ambitie si speranta. S-a schimbat contextul, ce-i drept atunci nu era obligatoriu sa fii membru de partid ca sa faci film, eu spre exemplu nu am fost. Insa important e faptul ca niste oamenii, precum domnul Bucheru, au fost alaturi de noi, ei tremurand mai mult ca noi.”

Mircea Florian s-a aflat la IPIFF intr-o postura inedita – aceea de producator al fiului sau, Lucas Florian, care a semnat regia filmului “Toboganul International”. Lucas a terminat la Londra facultatea de film si s-a intors in Romania cu sperante mari si cu dorinta de a face film, indiferent de situatie, de starea economica, indiferent daca are bani sau nu. Astfel, domnul Florian a relatat pe scurt intamplarea prin care a devenit producator independent de film.   
“Nu pot sa spun ca sunt un producator adevarat, insa a trebuit sa sprijin un proiect si am vrut sa fiu alaturi de Lucas asa ca soarta a facut ca eu sa devin producatorul filmului sau. E adevarat ca eu mi-am desfasurat aceasta activitate mai mult la locul faptei, adica in locatiile unde se filma, dar astfel am reusit sa intru in contact cu aceasta lume, cu culisele realizarii unui film. Lucrand multi ani in productia de muzica de film si de teatru, nu puteam sa nu intru in contact cu aceasta fiinta, entitate numita cinema. Cat despre muzica, e nevoie sa fie produsa, sa existe intr-un film pt ca acesta sa fie complet. Am avut mult de munca, a fost anevoios dar am reusit sa scoatem la lumina acest film, acest proiect la care am muncit enorm.” (M. Florian)

In timpul discutiei, un adevart “brain-storming”, au iesit la iveala cateva idei excelente, care au legatura cu filmul si cu teatrul in aceeasi masura. Ion Bucheru a fost cel care s-a exprimat in acest sens si a carui idee a fost primita cu aplauze: “ Ar fi grozav ca institutiile “grele”, de cultura, cum este UNATC-ul sa poata sustine cu un car de reportaj, o serie de evenimente de teatru, spectacole propriu-zise, dar nu filmate ca ceea ce era pe vremuri “teatru-filmat” pentru televiziune. Nu! Ar trebui sa fie ceva organizat, cu trei camere mobile si una fixa, pe carul de reportaj, care sa surprinda spectacole de teatru, gale, sa se realizeze un fel de arhiva a spectacolelor de teatru din capitala. Si nu ma refer doar la teatrele mari, ci si la teatrul underground. Si chiar in tara, la teatrele din marile orase! Pentru asta trebuie sa se ocupe o institutie serioasa, de cultura si prestigiu si cred ca UNATC-ul este cel mai potrivit!”

Raluca Zamfir