Afis IPIFF 2008

Dincolo de America – despre mirajul pe care l-a trait o intreaga generatie - sambata 19 iulie

Marius Barna si Alexandru Iclozan, alaturi de Constantin Fugasin, au fost cei trei care au “speriat” Vestul! Ei, poate nu tot Vestul, dar cu siguranta au reusit sa-i convinga pe cei prezenti (ziaristi si participanti la conferinta de presa organizata de IPIFF) ca filmul “Dincolo de America” este unul  cu adevarat special, interesant si diferit de tot ce s-a mai facut la noi in tara pe aceasta tema. Dar cum s-a nascut ideea unui astfel de film?

Marius Barna povesteste ca “am citit diverse scenarii si, intre ele, am remarcat o poveste diferita de celelalte, care mi-a atras atentia si care a pornit de la un roman. Am cautat finantarea si, dupa anumite pregatiri (pentru ca nu a fost deloc usor sa-l demaram), am purces la realizarea lui. Este o poveste care se desfasoara la sfarsitul anilor '50 si inceputul anilor '60, prefacerile unei epoci noi, de razvratire si de neputiinta. A fost nevoie sa gasim solutii de scenografie, de costume,  nu era facil deloc. Totodata e o poveste epica, puternica, cu personaje bine individualizate. Am facut un casting lung, de doua-trei luni ca sa ajungem la actorii pe care il regasiti pe afis apoi, inainte de a incepe filmarile, timp de o luna am repetat cu ei replicile, scenariul tocmai pentru ca totul sa decurga perfect. Dorel Visan, Daniela Nane, Maria Dinulescu, Nicodim Ungureanu sunt cativa dintre actorii a caror contributie este esentiala pentru firul narativ al filmului, este un castig pentru poveste. Ne-am ambitionat cu totii si am reusit sa ducem la capat un proiect greu.”     

Toate bune si frumoase insa cum ramane cu producatorii, oamenii din umbra care se ocupa de finantare, buget si care sunt practic motorul filmului? Si inca o mare intrebare: ce s-a intamplat cu ultima secventa care trebuia filmata in America: a disparut? N-a disparut? A fost scoasa cu totul? Tot Marius Barna elucideaza misterul: ”Pentru secventa din America am incercat sa obtinem niste aprobari, am mers la Ambasada Statelor Unite, ni s-a spus ca pentru scurt-metraj ar fi mai usor, ne-au primit la ambasada, au facut liste, ne-au usurat cu cate 100 de dolari de persoana pentru aceasta audienta si dupa aia ne-au spus ca legea lor nu permite sa muncesti sau sa faci filme (deci, munca de cineast in America) daca nu esti american sau daca nu etsi inregistrat in sindicatul lor. Asa ca am renuntat la a mai cere ajutor Ambasadei, dar nici banii nu i-am mai vazut inapoi! Solutia a fost sa filmam pe digital in America si sa incercam sa potrivim cadrele cu starea, anotimpul si ambianta propriu-zisa a filmului.” 

Alexandru Iclozan, reprezentantul casei “Paradox Film” si producatorul filmului “Dincolo de America” completeaza raspunsul, din punctul de vedere al unui producator confruntat cu toate problemele posibile si imposibile care pot aparea intr-un film: “Noi cred ca am contribuit cu vreo 1300 de dolari la bunastarea Americii. Dupa ce am reusit sa captam cadrele de care aveam nevoie ne-am mai plimbat putin pe la ambasada dar fara folos, n-am mai vazut taxa aceea de 100 de dolari plus celelalte cheltuieli asa ca am trecut-o la “fonduri pentru bunastarea Americii”. Ar trebui sa ne multumeasca, noi la ei ne-am gandit, am vrut sa-i ajutam! In rest, tot cu romanii am scos-o la capat, CNC-ul si alte foruri competente au fost alaturi de noi. A fost dificila filmarea si povestea in sine, o legatura de dragoste care se desfasoara sub ochii vigilenti ai lui Lenin, ai Securitatii.”

Pe platou s-au inteles bine, atat domnul Iclozan cat si domnul Barna au mai lucrat impreuna, isi stiu munca, asa ca n-a fost nicio problema cu dialogul dintre cei doi. “Scenariul a fost foarte bun, a luat locul trei la HBO si locul doi la TIFF, la concursul de scenarii. A avut o ditributie excelenta si speram sa-i aducem pe toti la premiera filmului din Bucuresti, ca sa poata dialoga deschis cu spectatorii si cu presa.” (A. Iclozan)  
Marius Barna si-a exprimat multumirile pentru ajutorul oferit de catre Televiziunea Romana, de catre sponsori si de catre Agentia Champions, cea care va distribui filmul din toamna in toata tara.

Constantin Fugasin: “ Intentionam sa avem cat mai multe prezente si in provincie pentru ca este evident: atunci cand vine de la Bucuresti o echipa de filmare, cu actori, cu sponsori, se trezeste interesul publicului, este privit altfel filmul fata de situatia in care vezi doua-trei afise, in fata cinematografului. Din pacate, deplasarile acestea au devenit din ce in ce mai scumpe iar din partea salilor se asteapta ca distribuitorul sau producatorul sa faca toata treaba: sa aduca filmul, sa imparta fluturasi, pana si sa lipeasca afise de promovare. Iar ei se asteapta sa vanda doar biletele.”

Raluca Zamfir,
redactor