Afis IPIFF 2008

Despre IPIFF cu Laszlo Kantor - interviu - image

Despre IPIFF cu Laszlo Kantor - interviu

Laszlo Kantor
Producător de film, membru al Academiei Europene de Film (reprezentant al Europei Centrale şi de Est)


Există un festival asemănător IPIFF-ului în Ungaria, un festival axat pe producţia de film?

Nu, pe producţie nu există în Ungaria. Sunt cinci festivaluri de film- unul este festivalul nostru naţional de film, în fiecare februarie, înainte de Berlin, apoi un festival internaţional pe documentar, film experimental şi scurt-metraj, Mediawave din Györ care este un festival de film şi de muzică foarte vestit, un festival internaţional la Szolnok care se ocupă de film documentar şi de arte,  în special de artele plastice, un festival internaţional la  Miskolc, festival pentru tinerii realizatori şi un festival care are loc de cinci ani la Pécs (Capitală Culturală Europeana in 2010) tot un festival pentru regizori la primul şi al doilea film, filme din zona, filme din Europa de Est.


Aţi fost prezent şi anul trecut la IPIFF, tot ca membru al juriului. Cum a fost ediţia aceasta în comparaţie cu cea de anul trecut?

Organizarea a fost mai buna, au existat mai multe secţiuni. O problemă este însa că nu poţi să compari filme ale fraţilor Coen sau un film ca cel despre Edith Piaf cu filmul lui Nae Caranfil. E un alt tip de film, cu un alt buget şi de aceea a fost într-un fel mai usor si  într-un fel mai greu să decidem cui să dăm premiul. La documentarele de lung metraj la care am fost în juriu există un cusur care este de fapt o boală europeană- din păcate realizatorii filmelor de acest tip fac confuzie între filmul documentar si reportajul de televiziune. De aceea a primit Thomas Ciulei premiul pentru cel mai bun lung metraj documentar- filmul său este făcut foarte profesionist, în rest, la celelalte documentare, ideea a fost foarte bună dar realizarea foarte slabă. Camera a cutreierat peste tot, nu au fost pregătiţi pentru film, s-au dus cât s-au dus, două, trei zile sau o saptamană si au filmat ce au filmat după care au montat. La Ciulei s-a văzut că este pregătit. Şi documentarul trebuie să aibă cadre, să fie filmat normal, eu nu zic că nu poţi să filmezi cu camera în mană când ai un scop dar când camera merge aşa, ameţeşti şi nu ştii despre ce este filmul. Aceasta nu este boală românească, e boală europeană de cand a aparut   video. Mai este şi influenţa proastă a televiziunii, se ajunge să se amestece reportajul care este important şi poate fi bine facut, cu filmul documentar, un alt tip de film.

Sugestii pentru anul viitor…

Festivalul nu trebuie să crească mai mult, până unde a crescut acum e bine. Sunt festivaluri care cresc, cresc, cresc şi nu mai pot să ţină lucrurile în frâu. Propunerea mea ar fi să se acorde o atenţie mai mare la selecţia filmelor. La lung metraj nu trebuie să fie producţii mari. Nu cred că e nevoie de film american, e un festival de film european care trebuie să se concentreze la filme est-europene. La filme ca cel al fraţilor Coen, care sunt, repet, filme bune, oricum merge publicul. Cred că un festival de film ar trebui să atragă publicul la acele filme artistice care nu au o publicitate în spate aşa de mare;  un festival este o ocazie de a promova aceste filme “mai artistice”.


Aveţi în prezent vreun proiect cu un realizator român?

Am mai multe dar nu m-am decis cu care sa fie. Discutăm pentru filmul lui Titus Muntean. Sunt in relaţii cu aproape toţi producătorii si regizorii români, ne cunoastem şi suntem prieteni. Există o singură problemă. Eu am produs patru filme în Romania, cu bani din Ungaria şi din străinătate. Şi pâna nu se face la CNC un fond separat pentru coproducţii, să fie o reciprocitate, robinetul va fi închis şi n-o să mai fac pâna nu primesc bani de la CNC pentru un film la care sunt producător delegat.  Dacă aduc pentru patru filme bani, măcar la unul să primesc şi eu, Romania fiind coproducător minoritar. Şi nu este vorba doar de mine, aşa se procedează în coproducţii şi Romania trebuie să se implice ca producător minoritar în alte filme europene. Altfel nu o să mai intre producători germani, maghiari, francezi sau alţii in filmul românesc dacă văd că Romania nu investeşte bani în filmul european ca producător minoritar. Docamdată asta aştept cu toate că sunt proiecte care m-ar interesa. Vreau să atrag atenţia organelor care dau banii si CNC-ului că acest lucru trebuie făcut. Şi aceata o spun şi ca membru al Acdemiei Europene unde reprezint de anul acesta Europa Centrala si de Est deci şi Romania.

Gabriela Filippi