Afis IPIFF 2008

PERSPECTIVE AMERICANE 50 - KENNETH TURAN - image

PERSPECTIVE AMERICANE 50 - KENNETH TURAN

Kenneth Turan, unul dintre cei mai influenţi critici americani, este cronicar de film la cotidianul Los Angeles Times şi la radioul public naţional NPR.

Radu Tudor: Vorbim, în esenţă astăzi depre un cvartet de filme, începând cu "Moartea Domnului Lăzărescu" de Cristi Puiu, continuând cu pelicula lui Corneliu Porumboiu "A Fost sau n-a Fost" şi sfârşind cu cele două filme premiate la ultima ediţie a festivalului de la Cannes, "California Dreamin' (nesfârşit)" a regretatului Cristian Nemescu şi bineînţeles "4 Luni, 3 saptamini si 2 zile" datorat regizorului Cristian Mungiu. Ce au în comun aceste filme, ce vede în ele un critic american?

Kenneth Turan: Câteva lucruri impresionează. În primul rând, sunt bine făcute, bine interpretate, bine regizate; sunt extrem de cizelate, la nivelul celor mai bune filme din lume. Au şi altceva în comun, o caracteristică naţională parcă, o melancolie întunecată dar şi, uneori, o viziune comică asupra lumii. Când le vezi împreună, simţi că provin din aceeaşi ţară. Un alt fapt care impresionează este tradiţionalismul lor. Nu sunt experimentale, marchează de fapt o întoarcere la moda veche, cu o tramă convenţională. Într-un stil personal, reinventează, sau mai bine spus re-învigorează cinematograful tradiţional. Acest lucru mă entuziasmează.

R.T: Val, precum altădată cel polonez sau cehesc, sau pur şi simplu o conjunctură fericită?

K.T.: Nimeni nu ştie, la această ora, dacă e conjunctură fericită sau nou val. Atât de puţin s-a scris despre industria cinematografică românească încât nici criticii americani nu ştiu dacă aceşti cineaşti se cunosc între ei, nu ştiu cum s-au făcut aceste filme, dacă există potenţialul unui nou val est-european sau nu. Pentru că zonele de interes sunt, în plan mondial, atât de puţine, lumea speră că e începutul unui nou val, că vor urma multe alte filme interesante din România, dar, sincer să fiu, nu prea ştim cu exactitate.

R.T : Daţi o idee ascultătorului despre soarta acestor filme aici în America. Filmul lui Porumboiu rulează acum într-o singură sală din New York, "Moartea domnului Lăzărescu" a rulat anul trecut în câteva locuri şi este disponibil pe DVD. Când spunem că au avut succes ce înţelegem exact?

K.T.: Succesul acestor filme a fost, până acum, unul precumpănitor critic; au fost premiate la Cannes, toate cele patru filme care fac parte din această renaştere au luat acolo un premiu sau altul. Criticii americani le-au văzut acolo şi au fost foarte impresionaţi. Nu toate aceste filme au fost distribuite aici, cele care au fost, unul sau două, au rulat în doar câteva oraşe. Deci, e vorba de un succes mai mult de stimă decât de public, dar asta e în sine o realizare pentru ca filme din multe ţări trec complet neobservate. Filmele româneşti au fost remarcate, orice critic întrebi îţi răspunde că ştie de ele. Asta nu-i de colea. Bani mulţi n-au făcut, n-aş vrea să amăgesc pe nimeni că au fost mari succese de casă, dar faptul că au parte de cronici elogioase este o realizare.

R.T.: Domnule Turan, filmele la care ne referim fac parte din categoria producţiilor independente, cu buget mic. Soarta acestui gen este desigur precară, în special într-o ţărî precum SUA, unde piaţa e dominată de superproducţiile hollywoodiene. Vă întrebam mai devreme despre posibilitatea unui val. Ca să existe un val, trebuie ca filmul independent, "de artă", să aibă un viitor. Are?

K.T.: Acest gen de filme va stârni întotdeauna interes şi va avea o piaţă. Peliculele comerciale, gen "Piraţii din Caraibe", sunt destinate publicului tânăr, adolescenţii de 20 de ani, dar există persoane mai în vârstă, de 40, 50, 60 de ani, amatoare de film, care caută altceva, o senzaţie diferită. Producţia independentă, filmele străine sunt pe gustul lor, şi acest public nu dă semne că se retrage, deci aceste filme vor continua să aibă un debuşeu. Filmele româneşti stârnesc atâta interes pentru că sunt bune. Cerere va exista, atâta timp cât regizorii români vor continua să ofere filme bune.

Interviul a fost realizat de corespondentul Europei Libere la New York, Radu TUDOR - (publicat din amabilitatea postului de radio public naţional NPR)