Afis IPIFF 2008

Interviu Tudor Giurgiu, regizor de film si presedinte al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF) - image

Interviu Tudor Giurgiu, regizor de film si presedinte al Festivalului International de Film Transilvania (TIFF)

Raluka Zamfir: Prezenta dumneavoastra la editia de anul acesta a IPIFF este o surpriza. Ce v-a atras la malul marii: filmele, invitatii sau nevoia de relaxare?

Tudor Giurgiu: Nu e o surpriza prezenta mea la festival, eu doar am raspuns invitatiei unui bun prieten, regizorul si profesorul Dinu Tanase. Saptamana trecuta eram intr-un juriu in Germania, la un festival de scurt-metraj si stiam ca se apropie editia a doua a IPIFF, dar nu stiam exact cand. Norocul a facut ca programul meu cu al sotiei sa coincida, sa fim liberi cateva zile si asa am venit aici.

R.Z.: Credeti in viitorul filmului independent in Romania sau considerati ca finantarea de la stat este in continuare necesara?

T.G.: Eu nu cred, in Romania, in distinctia asta clara dintre filmul independent si cel finantat de stat. Am senzatia ca situatia noastra este si va fi in continuare diferita de cea a Statelor Unite, de exemplu. In State conceptul asta a aparut de mult, s-a dezvoltat si a capatat “carne”. Nu cred ca noi, in conditiile in care avem nevoie de mai multe filme bune decat proaste, suntem in faza in care ar trebui sa tragem linie si sa facem doar filme independente, fara ajutor din partea statului. Aventura, “guerilla” cineastului independent este extraordinara. Mi-as dori si eu sa fac la un moment dat un soi de nebunie din asta de film, poate mai experimental, mai in afara sistemului. Toate astea tin de postura, ideea si conceptia fiecaruia, dar totul depinde de rezultat.

R.Z.: Coproductia reprezinta viitorul succes al filmului romanesc in strainatate (atat din punct de vedere al promovarii cat si din punctul de vedere al distributiei?

T.G.: Cred ca ideea de coproductie e buna deoarece iti da ocazia de a colabora cu cineasti din alte tari, poti sa aduci mai multi bani in filmul ta, dar nu o pot lega de ideea de distributie, pentru ca filmul meu, de pilda, a ajuns sa fie vandut in numeroase tari din Europa si din lume fara sa fie o coproductie. Nu e neaparat nevoie de o coproductie pentru ca filmul tau sa fie vandut si vazut in lume. Dar coproductia iti deschide dintr-o data mai multe porti. Daca ai un agent bun de vanzari, daca ai coproducatorul strain care iti poate face intrarea la numeroase festivaluri, atunci e perfect.

R.Z.: Ce rol considerati ca este mai solicitant: cel de producator sau cel de regizor? Ce perspectiva aveti asupra acestei... indeletniciri – producatorul de film?

T.G.: As vrea si eu sa stiu lucrul acesta, ma intreb in fiecare zi si sincer nu stiu care mi-ar conveni mai mult. Am produs pana acum un film documentar important, “Marele jaf comunist”, care a fost coprodus de Romania, Franta, Marea Britanie si Germania, un film deloc simplu. Cred ce e greu de spus ce pozitie e mai grea. Daca te apuci de un film in calitate de regizor, atunci ai o misiune dificila pentru ca de tine depinde rezultatul filmului. Insa nu poti fi regizor 12 luni din an. Poti fi 7-8. Nu prea am vazut regizori care sa faca film cu o continuitate atat de mare. Insa producator poti fi luna de luna, ai multe proiecte si trebuie sa ai fler. Ideea de a fi producator mi se pare excelenta, foarte tentanta, intr-o tara in care aceasta meserie nu si-a “batatorit” deja cararile.

R.Z.: La “Marele jaf comunist” ati colaborat cu Alexandru Solomon. Cum a decurs procesul de creatie din acest unghi – al producatorului aflat la debut?

T.G.: Alexandru Solomon nu e doar un operator talentat si un regizor extrem de dotat, ci este si un cineast care stie sa isi vanda ideea, subiectul. A reusit sa convinga acesti coproducatori internationali asa ca sarcina mea a fost usurata de talentul lui si de modul de abordare a subiectului. E o intalnire fericita intre noi pentru ca, in mod normal, producatorul este cel care lucreaza si ia un proiect de la zero, ducandu-l pana la final. Este ceea ce, peste cativa ani, voi incerca eu sa fac, sa produc primul film al regizorului Silviu Purcarete. Silviu are foarte multe talente iar eu incerc sa il ajut in domeniul acesta, al productiei de film.

R.Z.: Cum credeti ca ar putea IPIFF-ul sa ajute producatorii de film independenti din Romania?

T.G.: Nu stiu ce sa va raspund pentru ca abia am ajuns aici. Dupa o zi sau doua o sa pot sa-mi dau seama cam despre ce e vorba, cam ce asteptari si ce reactii avem din partea celor care participa la festival. Nu cred neaparat in ideea de a arata filme ci consider ca e mai important sa poti sa faci trainig, workshop, socializare si sa-ti faci cunostinte noi in domeniu.