Afis IPIFF 2008

Interviu cu Radu Gabrea, regizorul filmului Cocosul Decapitat - image

Interviu cu Radu Gabrea, regizorul filmului Cocosul Decapitat

Regizorul Radu Gabrea îşi începe teza de doctorat „Werner Herzog şi mistica renană” (apărută la Editura "L'Age d'homme" din Lausanne şi apărută în română la Editura Capitel în 2004) cu un citat din Meister Eckhart: „Nimic nu împacă şi nu uneşte mai mult ca similitudinea.” Sub semnul acestei afirmaţii stau documentarele realizate de Radu Gabrea de-alungul anilor, documentare dedicate studiului comunităţii evreieşti. Acestea tratează cu precădere unicitatea culturii iudaice, aspect care a fost totodată şi cauza persecuţiei evreieşti – un fel de revers al medaliei, expresia cheie fiind „chiar dacă avem identităţi culturale diferite, unitatea noastră constă în diversitatea noastră”. Regizorul spune: „Orice fel de ideologie strâmbă, naţionalistă, exagerată duce la prăpastie. Oamenii trebuie să trăiască împreună, uniţi şi în armonie.”

Cel mai nou film al regizorului Radu Gabrea intitulat „Cocoşul decapitat” prezintă comunitatea multiculturală (saşi, români, evrei etc.) dar unită a Făgăraşului, pe care cel de-al Doilea Război Mondial o loveşte şi o dezbină, armonia unui trai comun vechi de sute de ani fiind spulberată într-o singură zi.

Am stat de vorbă cu regizorul Radu Gabrea despre această producţie cinematografică, întrebându-l în primul rând despre procesul de creaţie al filmului. Domnul Gabrea a mărturisit că acest film a cunoscut un proces foarte interesant, având în vedere şi faptul că este una dintre puţinele coproducţii internaţionale prezente pe scena filmului românesc din ultimii ani. Scenariul a fost scris în colaborare cu Bernt Koss. Regizorul român este un foarte bun cunoscător al limbii germane, luând în considerare şi faptul că a petrecut aproape douăzeci de ani în Germania, perioadă foarte activă pentru el pe plan profesional. În ciuda acestui fapt, a considerat necesară intervenţia unui vorbitor nativ în conceperea scenariului, Bernt Koss fiind un bun cunoscător al nuanţelor, al specificităţii acestei limbi. Marijan Vajda, regizor al filmului alături de Radu Gabrea, s-a ocupat mai mult de aspectele tehnice (de set-up, de imagine) mai ales în perioada de post-producţie. „Eu m-am ocupat foarte mult de lucrul cu actorii, începând cu casting-ul şi încheind cu direcţionarea lor pe platourile de filmare,” spune regizorul român.

Cartea pe care se bazează filmul a apărut în traducere în anul 2001 în România, însă Radu Gabrea mărturiseşte că a citit-o în original înainte ca aceasta să devină best-seller în spaţiul germanofon. „Pentru mine romanul are o mare semnificaţie, este vorba de o comunitate care a trăit aici 800 de ani şi care a avut relaţii foarte bune cu românii, dovadă că, în 1918, saşii au fost primii care au acceptat unirea Transilvaniei cu România,” spune regizorul. „Mie romanul mi-a plăcut foarte mult. Este foarte bine scris şi, dincolo de aspectele politice, este povestea a patru tineri cu toate problemele vârstei lor. Sunt nişte destine în mic confruntate cu o cotitură istorică. E o poveste despre dragoste şi evoluţie. Maturizarea celor patru adolescenţi este strâns legată de destinul comunităţii săseşti din Transilvania, care a pierdut în faţa istoriei atunci când au renunţat să fie saşi din Transilvania şi au vrut să devină germani integraţi celui de-Al Treilea Reich”.

L-am întrebat pe regizor despre semnificaţia titlului acestui film. „Potrivit unei legende săseşti, un cocoş decapitat este semn de ghinion, însă cine găseşte capul cocoşului are noroc,” spune Radu Gabrea. Dualitatea acestei metafore stă la baza întregului film. În ea se reflectă dificultatea în care se află personajele, cu privire la opţiunile pe care le au, constrânşi de un context politico-istoric tulbure.

O bună parte din echipa tehnică de filmare şi de post-producţie este de origine germană. L-am rugat pe regizor să ne descrie, în mare, colaborarea cu aceştia. „Ne-am luat angajamentul ca filmul să fie gata pentru proiecţia de deschidere de la Sibiu a Festivalului Internaţional de Film Transilvania. Procesul de post-producţie s-a desfăşurat în Germania, unde am avut parte de sprijinul unor oameni deosebiţi, care au lucrat la film 24 de ore din 24, pentru a putea termina la timp pelicula,” spune Radu Gabrea. „Ţin să menţionez că aceştia au lucrat practic fără bani, din pură plăcere, din simplul motiv că le-a plăcut foarte mult materialul. Membrii echipei nu-mi sunt străini. Unii dintre ei mi-au fost colaboratori în proiecte anterioare, precum Melania Oproiu, monteurul filmului, cu care am lucrat şi la filmul „Noro” şi la filmele documentare”. De asemeni, câţiva din membrii echipei sunt şi prieteni, chiar rude cu regizorul – respectiv fratele său, Florin Gabrea, care s-a ocupat de scenografia filmului.

„Cocoşul decapitat” a fost filmat începând cu sfârşitul lunii august şi terminând cu începutul lui octombrie 2006. Pelicula s-a turnat în Sibiu, Mediaş, Agnita şi Tălmaciu, precum şi cinci zile în Viena.

Premiul special pentru contribuţia sa la dezvoltarea cinematografiei româneşti şi europene, primit în cadrul TIFF 2007 i-a adus regizorului Radu Gabrea o foarte mare bucurie, în felul acest aducându-i-se o mare recunoaştere a activităţii sale de regizor precum şi a eforturilor sale administrative.